Ana içeriğe atla

Zorunlu Eğitim Sistemimizin Yedi Günahı

Zorunlu Eğitim Sistemimizin Yedi Günahı

Zorla eğitim, çocukların kendilerini eğitme becerilerine müdahale eder.

Peter Gray, Doktora 

 

Son yazımda itiraf etmeliyim ki beni rahatsız eden bir adım attım. Birkaç kez "Okul hapishanedir" dedim. Bunu söylemekten rahatsız oldum çünkü okul hayatımın ve neredeyse tanıdığım herkesin hayatının bir parçası.

Tanıdığım çoğu insan gibi ben de tam 12 yıllık devlet eğitiminden geçtim. Annem birkaç yıl bir devlet okulunda öğretmenlik yaptı. Sevgili üvey kız kardeşim bir devlet öğretmeni. Devlet okulu öğretmeni olan birçok sevgili arkadaşım ve kuzenim var. Çocukları seven ve kendilerini tutkuyla çocuklara yardım etme görevine adayan bu iyi insanların, çocukları hapsetme sistemine dahil olduklarını nasıl söyleyebilirim?

Son paylaşımıma yapılan yorumlar, okuldan hapishane olarak bahsetmemin başkalarını da rahatsız ettiğini gösterdi.

Bazen, beni ve başkalarını ne kadar rahatsız etse de, doğruyu söylemem gerektiğini buluyorum. İstediğimiz tüm örtmeceleri kullanabiliriz, ancak gerçek şu ki, okullar, genellikle Amerika Birleşik Devletleri'nde ve diğer modern ülkelerde var oldukları şekliyle hapishanelerdir. Belirli bir yaş aralığındaki (en yaygın olarak 6 ila 16 yaş arası) insanların zamanlarının büyük bir bölümünü orada geçirmeleri kanunen zorunludur ve oradayken onlara ne yapmaları gerektiği söylenir ve emirler genellikle uygulanır. Uymaları gereken kuralların oluşturulmasında söz sahibi değiller veya çok az söz sahibiler. Bir hapishane -yaygın, genel tanıma göre- istem dışı kapatılan ve özgürlüğün kısıtlandığı herhangi bir yerdir.

Şimdi, bildiğimiz şekliyle okulların iyi ya da gerekli olduğunu iddia edebilirsiniz; ama hapishane olmadıklarını iddia edemezsiniz. İkincisini iddia etmek, aslında bir zorunlu eğitim sistemimizin olmadığını iddia etmek olacaktır . Ya öyle, ya da hapishanenin aslında genel, genel tanımından farklı bir anlama geldiğini iddia edeceğiniz semantik bir argüman olacaktır . Herhangi bir ciddi tartışmada sözcükleri dürüstçe kullanmanın önemli olduğunu düşünüyorum.

Bazen insanlar hapishane kelimesini kurallara uymaları veya hoş olmayan şeyler yapmaları gereken herhangi bir duruma atıfta bulunmak için mecazi anlamda kullanırlar. Bu ruhla, bazı yetişkinler iş yerlerinden hapishane, hatta evliliklerinden hapishane olarak söz edebilirler.

Ancak bu, terimin birebir kullanımı değildir, çünkü bu örnekler, gönülsüz değil, gönüllü kısıtlamayı içerir. Bu ve diğer demokratik ülkelerde, bir insanı çalışmak istemediği bir işte çalışmaya zorlamak veya evlenmek istemediği bir kişiyle evlendirilmek yasalara aykırıdır.

Ancak bir çocuğu okula gitmeye zorlamak yasaya aykırı değildir; Aslında, ebeveyn sizseniz ve çocuk gitmek istemiyorsa, çocuğu okula gitmeye zorlamamak yasalara aykırıdır . (Evet, biliyorum, bazı ebeveynlerin hem çocuk hem de devlet için kabul edilebilir alternatif bir okul bulma veya evde eğitim sağlama imkanları vardır, ancak bu günümüz toplumunda bir norm değildir ve birçok eyalet ve ülkedeki yasalar buna şiddetle karşı çıkmaktadır. gibi alternatifler.)

Bu nedenle, bazı üzücü durumlarda işler ve evlilikler hapishane gibi görünse de , okullar genellikle hapishanedir .

Şimdi yüksek sesle söylenmeyi hak ettiğini düşündüğüm bir terim daha var: Zorunlu eğitim . Hapishane terimi gibi , bu terim kulağa sert geliyor. Ama yine zorunlu eğitimimiz varsa zorunlu eğitimimiz var . Zorunlu terimi , herhangi bir anlamı varsa, kişinin bu konuda başka seçeneği olmadığı anlamına gelir.

Tartışmaya değer soru şudur: Zorunlu eğitim - ve bunun sonucunda çocukların hapsedilmesi - iyi bir şey mi yoksa kötü bir şey mi? Çoğu insan, sonuçta bunun iyi bir şey olduğuna inanıyor gibi görünüyor; ama bence, sonuçta, kötü bir şey. Zorunlu eğitim sistemimizin "yedi günahı" olarak adlandırdığım bir listede, bunu düşünmemin nedenlerinden bazılarını burada özetliyorum:

1.   Yaş temelinde özgürlüğün reddi . Benim değerler sistemimde ve demokratik düşünürler tarafından uzun süredir onaylanan bu sistemde, herhangi birinin özgürlüğünü haklı bir sebep olmaksızın reddetmek yanlıştır. Bir yetişkini hapsedebilmek için, kişinin bir suç işlediğini veya kendisi veya başkaları için ciddi bir tehdit oluşturduğunubir mahkemede kanıtlamalıyızYine de çocukları ve gençleri sırf yaşları nedeniyle okulahapsediyoruzBu, zorunlu eğitimin günahlarının en barizidir.

2.   Bir yanda utanma duygusu, diğer yanda kibir. İnsanları yapmak istemedikleri bir şeyi yapmaya zorlamak kolay değildir. Bir zamanlar okul müdürlerinin yaptığı gibi artık baston kullanmıyoruz, bunun yerine akranlarıyla karşılaştırıldığında çocukları aralıksız test eden, derecelendiren ve sıralayan bir sisteme güveniyoruz. Böylece, çocukları işi yapmaya motive etmek için insanların utanç ve gurur gibi duygusal sistemlerinden yararlanır ve onları çarpıtırız. Çocuklar, akranlarından daha kötü performans gösterirlerse utanmalarına, daha iyi performans gösterirlerse gurur duymalarına neden olurlar. Utanç, bazılarının psikolojik olarak eğitim çabalarını bırakmalarına ve sınıfın soytarısı (çok kötü değil) veya kabadayı (kötü) veya uyuşturucu bağımlısı ve satıcısı (çok kötü) olmasına yol açar. Kendilerine A ve onur kazandıran sığ başarılardan aşırı gurur duymaya zorlananlar, kibirli hale gelebilir, sınavlarda pek başarılı olamayan ortak paydayı küçümseyebilir; küçümseyici, bu nedenle,

3.   İşbirliği ve beslenmenin gelişimine müdahale. İşbirliği için tasarlanmış yoğun sosyal bir türüz. Çocuklar doğal olarak arkadaşlarına yardım etmek isterler ve okulda bile bunun yollarını bulurlar. Ancak, rekabete dayalı öğrencilerimizi sıralama ve derecelendirme sistemimiz işbirlikçi dürtüye karşı çalışır. Bir öğrencinin diğerine çok fazla yardım etmesi kopya çekmektir. Başkalarına yardım etmek, derecelendirme eğrisini yükselterek ve yardımcının konumunu düşürerek yardımcıya zarar bile verebilir. Okulu en çok benimseyen öğrencilerden bazıları bunu çok iyi anlıyor; acımasız başarılılar haline gelirler. Ayrıca daha önceki yazılarımda da belirttiğim gibi (özellikle bkz. 24 Eylül 2008)), okulda meydana gelen zorunlu yaş ayrımı, rekabeti ve zorbalığı teşvik eder ve beslenmenin gelişimini engeller. İnsanlık tarihi boyunca, çocuklar ve ergenler, daha küçük çocuklarla etkileşimleri yoluyla ilgili ve yardımsever olmayı öğrendiler. Yaşa göre derecelendirilmiş okul sistemi onları bu tür fırsatlardan mahrum ediyor.

4.   Kişisel sorumluluk ve kendini yönlendirme gelişimine müdahale. Bu blogdaki tüm makale dizisinin bir teması, çocukların biyolojik olarak kendi eğitimlerinin sorumluluğunu almaya yatkın olduklarıdır (giriş için bkz. 16 Temmuz 2008, post). Etraflarındaki sosyal ve fiziksel dünya hakkında bilgi edinmelerini sağlayacak şekilde oynar ve keşfederler. Kendi geleceklerini düşünürler ve kendilerini buna hazırlamak için adımlar atarlar. Çocukları okula ve yetişkinlerin yönlendirdiği diğer ortamlara hapsederek ve zamanlarını ödevlerle doldurarak, onları bu tür bir sorumluluğu üstlenmek için ihtiyaç duydukları fırsat ve zamandan mahrum bırakıyoruz. Dahası, zorunlu eğitim sistemimizin üstü kapalı ve bazen de açık mesajı şudur: "Okulda size söyleneni yaparsanız, her şey sizin için iyi olur." Bunu benimseyen çocuklar kendi eğitimleri için sorumluluk almayı bırakabilirler. Başarılı yetişkinler olmak için bilmeleri gerekenleri bir başkasının öğrendiğini ve böylece bu konu hakkında düşünmelerine gerek kalmadığını düşünebilirler. Hayatları pek iyi gitmezse,

5.   Öğrenmeyi korku , nefret ve angarya ile ilişkilendirmek. Pek çok öğrenci için okul, öğrenmeyle ilgili yoğun bir kaygı yaratır. Okumayı yeni öğrenen ve diğerlerinden biraz daha yavaş olan öğrenciler, başkalarının önünde okuma konusunda endişeli hissederler. Testler, onları ciddiye alan hemen hemen herkeste endişe yaratır. Başarısızlık tehditleri ve başarısızlıkla ilgili utanç, bazılarında muazzam bir kaygı yaratır. Üniversitede istatistik öğretirken, oldukça seçkin üniversitemde bile öğrencilerin yüksek bir yüzdesinin, görünüşe göre aşağılanma nedeniyle matematik kaygısından muzdarip olduğunu buldum .okulda matematikle ilgili deneyimler edindiler. Temel bir psikolojik ilke, kaygının öğrenmeyi engellediğidir. Öğrenme en iyi oyun halinde gerçekleşir ve kaygı oyun oynamayı engeller. Okulun zorunlu doğası, öğrenmeyi işe dönüştürür. Öğretmenler buna iş bile derler: "Oynamadan önce işini yapmalısın." Böylece, çocukların biyolojik olarak çok arzuladıkları öğrenme zahmete dönüşür - mümkün olduğunda kaçınılması gereken bir şey.

6.   Eleştirel düşünmenin engellenmesi. Muhtemelen, büyük genel hedeflerden biri eğitim, eleştirel düşünmenin teşvik edilmesidir. Ancak eğitimcilerin bu amaca adadıkları tüm sözde hizmete rağmen, çoğu öğrenci - "öğrencileri onurlandıranların" çoğu da dahil olmak üzere - okul çalışmaları hakkında eleştirel düşünmekten kaçınmayı öğrenir. Okuldaki görevlerinin sınavlardan yüksek not almak olduğunu ve eleştirel düşünmenin sadece zaman kaybettirdiğini ve müdahale ettiğini öğrenirler. İyi bir not almak için, öğretmenin senden ne söylemeni istediğini anlaman ve sonra onu söylemen gerekir. Bu duygunun, sınıf dışında yapılan tartışmalarda hem üniversite öğrencileri hem de lise öğrencileri tarafından sayısız kez dile getirildiğini duydum. Kolej düzeyinde eleştirel düşünmeyi teşvik etmek için çok çaba harcadım; Bunu teşvik etmek için tasarlanmış bir öğretim sistemi geliştirdim, onun hakkında makaleler yazdım ve öğretimle ilgili konferanslarda bunun hakkında birçok konuşma yaptım. BEN' Bu blogda gelecekteki bir veya iki gönderiyi konuya ayıracağım. Ancak, gerçeği söylemek gerekirse, eğitim sistemimizde başlıca motive edici olan not sistemi, sınıftaki dürüst tartışmaya ve eleştirel düşünceye karşı güçlü bir güçtür. Notlandırmayı biz öğretmenlerin yaptığımız bir sistemde çok az öğrenci bizim sunduğumuz fikirleri eleştirecek, hatta sorgulayacak; ve not vererek eleştiriyi teşvik etmeye çalışırsak, yanlış eleştiri üretiriz.

7.   Beceri, bilgi ve düşünme biçimlerindeki çeşitlilikte azalma. Tüm okul çocuklarını aynı standart müfredata zorlayarak, onların alternatif yolları izleme fırsatlarını azaltıyoruz. Okul müfredatı, toplumumuz için önemli olan bilgi ve becerilerin küçük bir alt kümesini temsil eder. Bu gün ve yaşta, hiç kimse bilinmesi gereken her şeyin bir parçasından fazlasını öğrenemez. Neden herkesi aynı şeridi öğrenmeye zorluyorsunuz? Çocuklar özgür olduklarında - Sudbury Valley Okulu'nda gözlemlediğim gibi ve diğerlerinin okul çağındaki öğrencilerde gözlemlediği gibi - yeni, çeşitli ve öngörülemeyen yollar izliyorlar. Tutkulu ilgi alanları geliştirirler, kendilerini büyüleyen alanlarda uzman olmak için özenle çalışırlar ve ardından çıkarlarının peşinden koşarak geçimlerini sağlamanın yollarını bulurlar. Standart müfredatla zorlanan öğrencilerin kendi ilgi alanlarını takip etmek için çok daha az zamanı olur, ve birçoğu kendi çıkarlarının gerçekten önemli olmadığı dersini iyi öğreniyor; önemli olan, okulların testlerinde neyin ölçüldüğüdür. Bazıları bunun üstesinden gelir, ancak çoğu bunu yapmaz.

Bu "günahlar" listesi yeni değil. Konuştuğum birçok öğretmen, zorunlu eğitimin tüm bu zararlı etkilerinin oldukça farkında ve birçoğu bunlara karşı koymak için çok çalışıyor.

Bazıları sistemin izin verdiği ölçüde bir özgürlük ve oyun duygusu aşılamaya çalışır; birçoğu başarısızlığın utancını susturmak ve kaygıyı azaltmak için elinden geleni yapıyor; çoğu, önündeki engellere rağmen öğrenciler arasında işbirliğine ve şefkate izin vermeye ve bunları geliştirmeye çalışıyor; birçoğu eleştirel düşünmeye izin vermek ve bunu desteklemek için ellerinden geleni yapıyor.

Ama sistem onlara karşı işliyor. Hatta okul sistemimizdeki öğretmenlerin istedikleri gibi öğretmekte özgür olmadıklarını, öğrencilerin istedikleri gibi öğrenmekte özgür olmadıklarını söylemek bile adil olabilir. (Fakat öğretmenler, öğrencilerin aksine istifa etmekte özgürdür; dolayısıyla hapiste değildirler.)

Ayrıca şunu da eklemeliyim ki, insanlar, özellikle genç insanlar, son derece uyumlu ve beceriklidirler. Pek çok öğrenci, okulu zorunlu kılan olumsuz duyguların üstesinden gelmenin ve olumluya odaklanmanın yollarını bulur. Günahlarla savaşırlar. İşbirliği yapmanın, oynamanın, utanç duygularını yenmek için birbirlerine yardım etmenin, aşırı gururun yerine koymanın, zorbalarla mücadele etmenin, eleştirel düşünmenin ve onlara karşı çalışan güçlere rağmen gerçek çıkarları için biraz zaman harcamanın yollarını bulurlar. okul.

Ancak tüm bunları yaparken aynı zamanda zorunlu eğitimin taleplerini karşılamak büyük çaba gerektirir ve çoğu bunu başaramaz. En azından, öğrencilerin okuldaki boş işlere ve sadece emirlere uymak için harcadıkları zaman, kendilerini eğitmek için kullanabilecekleri zamandan büyük ölçüde uzaklaşır.

Burada zorunlu eğitimin "yedi günahını" listeledim, ama onlara yedi günah deme cazibesine direndim . Yediden fazla olabilir. Sizi aşağıdaki yorumlar bölümünde daha fazlasını eklemeye davet ediyorum.

Son olarak, okulları öylece kaldırıp yerine hiçbir şey koymamız gerektiğine inanmadığımı da ekleyeyim . Çocuklar kendilerini eğitirler, ancak biz yetişkinlerin bunu en iyi şekilde yapmalarına izin veren ortamlar sağlama sorumluluğumuz vardır. Bir sonraki yazımın konusu bu.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Paulo Freire: Yaşamı, Eğitim Felsefesi Ve Uygulaması Üzerine Prof. Dr. Serap Ayhan

Paulo Freire: Yaşamı, Eğitim Felsefesi Ve Uygulaması Üzerine Prof. Dr. Serap Ayhan Ünlü Brezilyalı eğitimci Paulo Freire'in, son 30-35 yıl içinde, yetişkin eğitimi alanında dünya çapında önemli bir isim olduğunda kuşku yok. Yetişkin eğitimi yazınında, Freire'in eğitim düşüncesine ve adı ile anılan yöntemine ayrı bir başlık altında ya da tüm metnin satır aralarında olsun yapılan bir gönderme, yorum ya da ondan getirilen bir katkı ile karşılaşmamak olanaksız. Paulo Freire, eğitim dünyasında daha çok radikal bir eğitimci olarak tanınmakla birlikte, onun farklı felsefi duruşlardaki ve siyasal görüşlerdeki tüm eğitimcilerin ve okurların ilgisini çektiği açıktır. Bunun nedenlerinden biri, kanımca en azından, genelde eğitimin ve özelde yetişkin eğitiminin felsefi ve psikolojik temelleri üzerinde bir yeniden-düşünmeyi harekete geçirmesi ve insanların kendi öğrenme-öğretme eylemlerini sorgulamalarını uyarmasıdır. Gerçekte, Torres'in belirttiği gibi, "Pedagojide bugün neden Frei

"Alternatif Eğitim Modelleri" - Dr. Bülent Akdağ

Alternatif eğitimin, mevcut eğitime karşı çıkışı dile getirmekten öte bir paradigmayı işaret ettiğini ve kavramın bir insan felsefesi ile ilintisini belirtmeden, alternatif eğitim paradigması çerçevesinde karakterize olan modellerin ortaya çıkışlarını, uygulama süreçlerini ve yapısal dönüşümlerini anlamak olası değildir. Eğitimde “insanı görme biçimi” her toplumsal dönemde kavramın anahtarını veriyor. İnsan doğasının ne olduğuna ilişkin sahip olunan tutumlar, kaygılar, tasarılar ve ütopyalar ile eğitimin işleyen yapısı içinde oluşan problemlerin tıkanma noktaları alternatif eğitim tarihinin izdüşümünü oluşturmaktadır. Kimi kez radikal ve anarşist söylemlerle kimi kez kendiliğinden ve farkındalıksız adımlarla kazanılan ivme, özünde, insan doğasına “iyimser” bakışın heyecanıyla sarfedilen bir çabanın sonucudur. Şurası bir gerçektir ki, alternatif eğitim m

ÖZGÜRLEŞTİRİCİ BİR EĞİTİM ARAYIŞI: ELEŞTİREL PEDAGOJİ OKULU1

A Search for an Emancipatory Education: The Critical Pedagogy School Nuran Aytemur Sağıroğlu ( Abant İzzet Baysal Üniversitesi, İİBF, Kamu Yönetimi, Yrd. Doç. Dr., aytemur_n@ibu.edu.tr) "Eğitim Bilim Toplum Dergisi / Cilt:6 Say›: 24 Güz: 2008 Sayfa:50-61 Education Science Society Journal / Volume:6 Issue: 24 Autumn: 2008 Page:50-61" Özet Neo-liberal politikalarla birlikte, bireylerin kendilerini geliştirmesi açısından temel insan haklarından biri olarak kabul edilmiş olan ve devlet eliyle düzenlenip kamusal kaynaklarla finanse edilen bir hizmet olagelen eğitimin anlam, içerik ve sunumunda önemli değişimler gerçekleşmektedir. Toplumsal ve siyasal olanın piyasa mantığı içinde tanımlandığı neo-liberal politikalarla eğitim bir kamu hizmeti olmaktan çıkarılıp piyasaya terk edilmeye çalışılmakta, eğitim yöntem ve içeriğinin belirlenmesinde (“toplumsal yararlılık” ilkesi göz ardı edilerek) piyasanın ihtiyaçlarının hesaba katılması gerekliliğine işaret